esthonianangel

Alla inlägg under juli 2011

Av Stevie - 31 juli 2011 15:00



Av Stevie - 31 juli 2011 03:30

   

Ja den sista sommarmånaden står för dörren.

Kan Augusti bjuda oss på sol och värme?

Oavsett ska man ju ha mat i magen ändå,

så spana in mitt månads blad för Augusti,

och de olika recepten i bloggen varje måndag.

Av Stevie - 30 juli 2011 03:30

Skåningar har alltid setts som ett folkslag för sig, och kanske är det med full rätt, för en Skåning är en Stolt person, och så har det alltid varit!

Men är det inte på tiden att Sveriges regering låter Skåne bli ett fritt land? Vi har inte behov av att tillhöra Sverige längre, då vi kan klara oss utan Svenskar här nere i Skåne.


Vi har ett eget språk: Skånska.

Vi har vår egen festival: Malmö Festivalen.

Vi har vår egen karneval: Lundakarnevalen

Vi har vår egen snaps: Skåne.

Vi har en egen blomma: Prästkragen.

Vi har ett eget landskapsdjur: Kronhjorten.

Vi har en egen fisk: Ålen.

Vi har en egen fågel: Gladan.

Vi har en egen insekt: Bokskogslöparen.

Vi har en egen mossa: Skuggsprötmossan.

Vi har en egen sten: Flinta.

Vi har en egen svamp: Ängschampinjon.

Vi har en egen universitets stad: Lund.

Vi har en egen huvudstad: Malmö.

Vi har en egen kommunikationsförbindelse: Skånetrafiken.

Vi har en egen flagga:

Vi har ett eget vapen:


Vi har en egen bro: Öresundsbron.

Vi får en egen flygplats: Kastrup.


Vi får egen öl: Tuborg och Carlsberg.

Vi har trevliga  grannar: Danmark och Danskarna.

Vi får en egen Drottning: Dronning Margarethe II.


Men kan Sverige och  Svenskarna verkligen klara sig utan Skåne?!

Naturligtvis inte, då  Skåne är Sveriges länk till omvärlden.


Av Stevie - 29 juli 2011 03:30

Jag var Personlig Assisten till en man här i Malmö 2003, och måste säga att det var mitt roligaste jobb någonsin inom Äldrevården! Lilla Bus som jag kallade honom var en rolig snubbe på 64 år, född 1938!

Vi hade Lilla Bus som vårdtagare på kvällar och nätter inom våran Hemtjänst, men annars hade han Personliga Assistenter på dagarna. Många gånger tyckte man otroligt synd om honom, då hans så kallade assistenter kom och gick som dom ville. Jag minns ej längre hur många gånger han larmade om Söndagar, och hade varken fått mat eller sin medicin! Assistenten hade nämligen gått till kyrkan som alltid, då hon var troende Katolik. Men var man uppe på centrat vid samma tid som hon skulle vara i kyrkan, kunde man se henne fika eller shoppa med sina vänninor, så mycket Katolik var hon!

Lilla Bus hade ett hjärta av Guld om man bara lärde känna honom ordentligt, och var alltid glad, vänlig, rolig och ganska pratsam av sig då vi kom för att hjälpa honom! Hans lilla handikapp var att han hade Parkinsons sjukdom, och behövde få sin medicin var annan timme! Hans totala medicin intag per dag var 47 tabletter, vilket blir den nätta lilla summan av ca. 17155 tabletter om året.
Att han fick smeknamnet Lilla Bus av mig, berodde på att han hade mycket hyss för sig, som Emil i Lönneberga ungefär! Minns att jag hade frågat honom om han ville följa med mig på Jägersro Trav- och Galoppbana en Tisdagkväll, då en kompis ifrån Halmstad skulle komma ner med en häst och tävla. Du jobbar ju inte då svarade han, och jag menade på att han kunde följa med oavsett vilket, då jag tyckte han hade det gott av att komma ut lite, och jag skulle ju dit i alla fall. Jag jobbade Måndag samt Torsdag till Söndag varje vecka, och hemtjänsten hade honom Tisdag och Onsdag, men jag hade själv gjort mitt arbets schema och trivdes bra med det.
En Tisdag då jag kom hem till honom för att göra honom i ordning till att ta på Travbanan, satt han som alltid vid köksbordet. Framför sig hade han ett glas med gul saft och ett sugrör och sa, Hemtjänsten har blandat det till mig, men jag tycker det luktar konstigt. Bara på det han sa, så borde jag ha anat ugglor i mossen, men ikke. "Märkligt" tänkte jag, "Hur kan hemtjänsten blanda till gul saft, när vi bara har köpt hem röd saft"?! Så istället för att lukta på glaset, så tog jag en ordentlig slurk av innehållet. Lilla Bus tittade först helt chokerad på mig med stora ögon, innan han började skratta då jag reagerade på glasets innehåll. "Din Lilla jävel" slank det ur mig, och jag fick snabbt ett glas mjölk ur kylen. "Jag trodde ju inte att Du skulle dricka det" svarade han roat. Det blev ingen Travbana den Tisdagskvällen, då jag fick en smällande huvudvärk! Men vi gick upp en tur på centrat och shoppade istället!
Vi var ganska lika som personer, Lilla Bus och jag, då vi var mycket förtjusta i leksaker och Disney filmer bägge två. Men vi hade många andra likheter också, och kanske var det därför vi gick så bra ihopa. Visst, det sägs att man inte får bli vänner med vårdtagarna, men när man lever så tätt inpå varandra fem dagar i veckan, så blir man vänner ändå på något sätt, även om man inte får enligt hemvårds lagarna!
Lilla Bus dog på sjukhuset den 29 Juli 2003, nio dagar innan han skulle ha fyllt 65 år, i sviterna av hjärtinfarkter!
När han brukade vara lite skämtsam sa jag alltid till honom att inte vara nosig, eftersom han ej var Pensions myndig, och det fick han heller aldrig uppleva att bli.

Så när det gäller dessa Löneökningar och Pensionshöjningar till det Svenska folket i framtiden, måste vi inse att det inte blir bättre! Folket blir ju inte friskare, som politikerna tycks tro, bara för att man inför en massa rehabilitering. Ty hälsa har också med god ekonomi att göra, då mer pengar i plånboken även ökar livskvaliteten, och bidrar i mångt och mycket till ett sundare liv för människor.

 

PS! Ni undrar säkert vad det var i glaset eller?! Jo, det var vanligt hederligt YES diskmedel med citron doft!


Av Stevie - 28 juli 2011 17:00

Av Stevie - 28 juli 2011 03:30

Om Du hade träffat min mamma, då hade Du säkert tyckt att hon var en kär gammal tant. Min mamma dog den 22 Januari 2006, och skulle ha blivit 87 år idag, den 28 Mars, om hon fått leva. Hon föddes i Pärnu i Estland 1923, men i hennes papper stod det att hon var född 1925, vilket berodde på de Amerikanska besättarna av Österrike efter Andra Världs kriget. Min mormor som hette Leena och min morfar som hette Jaan fick 6 barn, var af två flickor och fyra pojkar. Min mamma var en vacker blond kvinna en gång i tiden, men Svenska läkare förstörde hennes ansikte med en dåligt utförd näsoperation på 60-talet. Men hennes hjärta förblev dock alltid varmt och vackert, hennes utseende till trotts. Minns dock att jag skämdes för henne som tonåring, då hon såg så mycket äldre ut än många av mina kompisars mödrar. Så när en skolkamrat frågade om det var min mormor hon hade sett mig med, svarade jag ja av skam. Men jag blev ju äldre och förståndigare med åren, och kunde gå på stan med mamma, utan att skämmas för att hon såg äldre ut än hon var.

Om Du hade träffat min mamma, så hade Du också blivit lurad av att se hennes oskyldiga yttre. Min mamma hade fler lik i garderoben än vad man kan föreställa sig, från sitt liv i Estland och säkerligen under hennes flykt till Österrike. Hon berättade för mig att hon skulle ha blivit översköterska på ett sjukhus i Tallin om inte kriget hade kommit, men istället tvingades hon fly ifrån sitt land. Men det var inte på grund av kriget hon fick fly, men däremot för att hon arbetat för den Estniska motståndsrörelsen som kurir och leverantör. Hennes ena bror blev skjuten och fick förblöda på gatan, medan både tyska och ryska soldater tittade på. Om någon försökt hjälpa honom, så hade de också blivit skjutna. Däremot gick det bra att hämta honom när det var konstaterat att han var död. Om han var motståndsman fick jag dock aldrig veta av min mamma, men det är ju högst troligt med tanke på det sätt han dog på.

Om Du hade träffat min mamma, så hade Du kanske kunnat märka av att hon var en stark kvinna. Hon blev skild från min pappa 1970, efter det att vi blivit Svenska medborgare. Hade de skiljt sig innan dess, hade min mamma fått ta sina 5 barn och lämna Sverige, för det var min pappas arbetskraft och inte hennes man hade sökt, då mina föräldrar och två äldsta syskon kom hit 1955. Min mamma jobbade med att städa på olika företag, men även några trappor på gården där vi bodde då jag var barn. Under 70- och 80-talet jobbade min mamma även inom hemtjänsten, samtidigt som hon hade sina städjobb. Jag tror att min mamma jobbade mer än vad hon behövde göra egentligen, men att hon gjorde det för att ha en ekonomisk trygghet för sig och sina tre hemmaboende barn.

Hade Du träffat min mamma under de tio femton sista åren av hennes liv, hade Du kunnat märka att hon var en mycket bitter kvinna. Jag tror att mycket av hennes bitterhet var grundad på, att hon aldrig fick leva det liv som hon så gärna hade velat ha, när hon var ung. Men jag vill även tro, att hon var bitter för att min pappa lämnade henne för en annan kvinna. De sista tre månaderna i hennes liv, så bodde min mamma på ett hem, då hon inte klarade sig själva. Hon hade året innan ramlat två gånger, varav hon bröt höger arm första gången, och vänster handled andra gången. Vid dessa två tillfällen hade hon även fått en hjärtinfarkt ena gången, och hjärnblödning den andra. Så när min ena syster och jag besökte henne samtidigt en dag på hemmet, frågade hon vem jag var. Min syster svarade att jag var "Stevie", men min mamma trodde jag var min storebror, för se "Stevie" kunde jag då rakt inte vara. Stevie var nämligen hennes hjärtsjuka lilla gosse, men den som satt mitt emot henne var en man med grått hår, så då måste ju han vara hennes äldsta son tyckte min mamma.

Nej, jag blev inte ledsen för att min mamma inte kände igen mig, men jag kände en sorg över att hon blivit senil. Men samtidigt borde jag ha känt en glädje för hennes skull, för att hon inte kunde minnas de kanske 30 sista åren av hennes liv. De åren som hon var så full av bitterhet. Skulle jag säga att jag saknar min mamma, ja då skulle jag ljuga. Min mamma lärde oss att alltid säga vad vi tycker och tänker, men det har jag slutat med, då jag inte vill såra någon annan människa, för världen är tillräckligt full av elende ändå. Nej, jag hatade att gå hem till min mamma de sista tolv åren i hennes liv, för vad jag än gjorde, och oavsett hur mycket jag arbetade, så skulle hon alltid hacka på mig. Min syster hade frågat varför jag inte hälsade på våran lilla mor, men trodde mig inte när jag berättade varför. Fast det var bara tills hon själva fick se och höra mamma när jag kom, och min syster var på besök hos henne, då förstod hon mig. Tror min syster blev ledsen på mamma för min skull, men jag brydde mig inte i det, nej så jag saknar henne inte.

Min mamma blev begrav den 17 Februari 2006, och det var den dagen det Svenska Damhockey laget slog USA i semifinalen i OS i Turin, och säkrade Sverige en silver medalj. Den 17 Fevruari 2006 var också den dagen när jag träffade min ena kusin ifrån Estland för första och enda gången i mitt liv, då han kommit därifrån med blommor till mamma. Han läste även en text på Estniska framför hennes kista, och grav buketten var prydd med en liten Estlnisk flagga som ett band runt buketten. Det sorgliga var att varken jag eller mina fyra syskon inte förstod ett ord av vad han sa, eftersom vi aldrig fått lära oss vårt modersmål som barn. Det tragiska är att vi inte kan besöka våra släktingar i Estland, eftersom vi inte kan kommunicera med dom, då det är så mycket man skulle vilja veta om hur dom haft det under alla åren, innan Estland blev ett fritt land.

Hade Du träffat min mamma som den kvinnan hon var innan hennes bitterhet tog överhand ordentligt, ja då hade kunnat se vilket varmt hjärta hon hade för allt och alla, och det hade Du älskat henne för. För hos min mamma, var alla lika och alla människor välkomna.

Av Stevie - 27 juli 2011 13:00

Amy Winehouse blev begravd igår,

nedan ser Du en lista på medlemmarna i "CLUB 27".

Musiker som alla avlidit vid 27 års ålder

MedlemsnummerNamnFöddDödFrån
1Alexandre Levy10/11 186417/1 1892São PauloBrasilien
2Louis Chauvin13/3 188126/3 1908St.Louis, MissouriUSA
3Robert Johnson8/5 191116/8 1938Hazelhurst, MississippiUSA
4Nat Jaffe1/1 19185/8 1945New YorkUSA
5Jesse Belvin15/12 19326/2 1960San Antonio, TexasUSA
6Rudy Lewis23/8 193620/5 1964PhiladelphiaUSA
7Malcolm Hale17/5 194130/10 1968Butte, MontanaUSA
8Brian Jones28/2 19423/7 1969Cheltanham, GloucestershireEngland
9Alan Wilson4/7 19433/9 1970Boston, MassachusettsUSA
10Jimi Hendrix27/11 194218/9 1970Seattle, WashingtonUSA
11Janis Joplin9/1 19434/10 1970Port Arthur, TexasUSA
12Arlester Christian13/6 194313/3 1971Buffalo, New YorkUSA
13Jim Morrison8/12 19433/7 1971Melbourne, FloridaUSA
14Ron McKernan8/9 19458/3 1973San Bruno, CaliforniaUSA
15Roger Lee Durhan14/2 194627/7 1973Kansas City, MissouriUSA
16Wallace Yohn12/1 194712/8 1974Jackson, MinnesotaUSA
17David Michael Alexander3/6 194710/2 1975Whitmore Lake, MichiganUSA
18Pete Ham27/4 194723/4 1975Swansea, Wales
19Gary Thain15/5 19488/12 1975ChristchurchNya Zeeland
20Helmut Köllen2/3 19503/5 1977Tyskland
21Chris Bell25/1 195127/12 1978Memphis, TennesseeUSA
22Dennes Boon1/4 195822/12 1985Napa, CaliforniaUSA
23Pete De Freitas2/8 196114/6 1989Port of Spain, Trinidad & Tobago
24Mia Zapata25/8 19657/7 1993Louisville, KentuckyUSA
25Kurt Cobain20/2 19675/4 1994Aberdeen, WashingtonUSA
26Kristen Pfaff26/5 196716/6 1994Buffalo, New YorkUSA
27Richey James Edwards22/12 19671/2 1995Blackwood, Wales
28Patrick Lamont Hawkins4/12 19703/2 1998Texas, USA
29Raymond Tahleek14/5 197128/3 1999Queens, New York, USA
30Sean McCabe13/11 197228/8 2000Philadelphia, Pennsylvania, USA
31Maria Serrano-Serrano26/11 197324/11 2001MadridSpanien
32Jeremy Michael Ward5/5 197625/5 2003El Paso, TexasUSA
33Bryan Ottoson18/3 197819/4 2005North CarolinaUSA
34Valentin Elizalde1/2 197925/11 2006GuadalajaraMexiko
35Amy Winehouse14/9 198323/7 2011LondonEngland


Who's a member of the 27 Club? Look here!


Alexandre Levy

 Louis Chauvin

Robert Johnsson

 Jesse Belvin

Rudy Lewis

 Malcolm Hale

Brian Jones

 Alan Wilson

Jimi Hendrix

 Janis Joplin

Arlester Christian

 Jim Morrison

Ron McKernan

 Roger Lee Durhan

David Michael Alexander

 Pete Ham

Gary Thain

 Helmut Köllen

Chris Bell

 Dennes Boon

Pete De Freitas

 Mia Zapata

Kurt Cobain

 Kristen Pfaff

Richey James Edwards

 Patrick Lamont Hawkins

Raymond Tahleek

 Sean McCabe

Maria Serrano-Serrano

 Jeremy Michael Ward

Bryan Ottoson

 Valentin Elizalde







Av Stevie - 27 juli 2011 03:30

Humanisternas kampanj  är några månader gammal 

men det vore ändå fel att inte kommentera den.

Gud finns nog inte – med undertiteln ”ändå påverkar han dig”

Gud finns nog inte

Den bild som har valts för kampanjen föreställer den svenska flaggan i tre symboliska konstellationer – en sexuddig stjärna för judendomen, en halvmåne för islam och ett kors för kristendomen. Enligt de företrädare för Humanisterna som jag har pratat med vill man få betraktaren att reflektera över att religionen faktiskt har större påverkan på ens liv än man tänker sig, och hur det hade sett ut om andra religioner än kristendomen påverkat.

Kampanjen är kopplad till en websida gudfinnsnoginte.se med ett självtest för att se hur Humanistisk man är. Testet är inte direkt vetenskaplig utprovat utan syftar uppenbarligen till att potentiella Humanister ska hitta förbundet och bli medlemmar.

Testet har kritiserats, främst kristet håll men också av diverse religionskramare, för att frågorna är svartvita. ”Frågorna går inte att svara på. Jag tycker att äktenskapet har instiftats av Gud och att man får välja vem man ska gifta sig med.” svarade en skribent på ett av sidans debattforum. Då missar man att frågorna inte riktar sig till kristna besökare utan till potentiella medlemmar av Humanisterna.

Jag kan förstå att frågorna är omöjliga att svara på ur ett kristet perspektiv – åtminstone från ett Pastor Jansson-perspektiv, men jag tror inte för en sekund att Åke Green skulle ha svårt att svara på dem. Visserligen kan jag hålla med om att frågorna är tillspetsade, men de bygger samtidigt på Humanisternas analys av hur religionen påverkar samhället i negativ mening. (Jämför med avsnittet ”Sverige idag” iHumanisternas idé- och handlinsprogram).

Tyvärr är det verklighet idag att de religiösa samfunden har lyckats förhala en könsneutral lagstiftning för att äktenskapet anses vara instiftat av gud och att människor därför inte själva får bestämma vem de vill gifta sig med. Då är frågan inte bara relevant, utan rent av väldigt intelligent formulerad. Religionen hindrar – i Sverige idag, ett av världens mest sekulariserade länder – icke-religiösa människor från att leva sitt liv som de själva vill, och det är det Humanisterna vill ändra på. Förhoppningsvis leder testet till att fler människor med en Humanistisk livsåskådning får upp ögonen för Humanisterna.

Det negativa att säga om testet är att man hade velat se en mer analyserande slutsats än det man redan vet. Hur många frågor svarar man t.ex ”rätt” på (i avseendet: som Humanisterna tycker)?




Detta är frågorna i testet. Döm själv om de är svartvita och orättvisa.

1. Välj ett av alternativen

A) Gud finns nog
B) Gud finns nog inte

2. Markera det som stämmer in på dig

- Är döpt.
- Vill att mina barn ska vara döpta.
- Är gift i kyrka, synagoga eller moské, eller vill gifta mig där.
- Är konfirmerad
osv…

3. Hur påverkar religionen vad du tycker är rätt och fel?

På en så kallad viso-analog skala (VAS-skala) får man dra en markör och välja ett alternativ från ”Moral har ingenting med religion att göra” till ”Moralregler finns i min heliga skrift och ska följas till punkt och pricka”.

4. Välj ett av alternativen

A) Jag är rädd att straffas för mina synder efter döden.
B) Jag är inte rädd att straffas för något efter döden.

5. Markera ett alternativ

A) Jag tror att man kommer till himlen efter döden.
B) Jag tror att man kommer till himlen eller helvetet efter döden.
C) Jag tror att man kommer någonstans efter döden.
D) Jag tror på reinkarnation.
E) Jag tror att medvetandet slutar existera när kroppen dör.

6.  Om jag skulle drabbas av en krissituation och behöver prata vill jag helst ha kontakt med:

A) En präst
B) En annan religiös lärare
C) En psykolog eller terapeut
D) En icke-religiös medmänniska

7. Välj ett av alternativen

A) Jag tycker att religioner och tro inte ska få kritiseras, eftersom människor kan känna sig kränkta eller respektlöst behandlade.
B) Jag tycker att religioner och tro ska få kritiseras på samma sätt som man får kritisera andra idéer eller diskutera exempelvis politik.

8. Välj ett av alternativen

A)  Jag tycker att religiösa regler eller kulturella traditioner kan vara viktigare än den enskilda människans rättigheter.
B) Jag tycker att den enskilda människans rättigheter är viktigare än religiösa regler och kulturella traditioner.

9.  Välj ett av alternativen

A) Jag tycker att religiösa människor ska kunna välja religiösa skolor åt sina barn, så att barnen lär sig att tro som sina föräldrar.
B) Jag tycker att alla barn ska ha rätt att gå i en skola som är fri från religiös påverkan. Barnen kan själva välja livsåskådning när de blir äldre.

10.  Tycker du att spädbarn ska kunna registreras som medlemmar i Svenska kyrkan eller andra religiösa samfund?

A) Ja
B) Nej

11.  Välj ett av alternativen

A) Jag tror att äktenskapet är en gåva från Gud och tycker att han ska bestämma vilka som får gifta sig med varandra.
B) Jag tror att äktenskapet är påhittat av människan, inte Gud. Därför tycker jag inte att religionen ska få påverka vilka som får gifta sig med varandra.

12.  Tycker du att vuxna människor ska få bestämma över sin kärlek och sitt sexliv, utan att samhället lägger sig i?

A) Ja
B) Nej

13.  Välj ett av alternativen

A) Jag tycker att kvinnan ska vara underordnad mannen, som det står i många heliga skrifter.
B) Jag tycker att män och kvinnor ska behandlas jämställt, oavsett vad som står i heliga skrifter.

14.  Välj ett av alternativen

A) Jag tycker att samhället ska fördöma och bestraffa den som gör abort, ungefär som lagen säger i många kristna och muslimska länder.
B) Jag tycker att kvinnor så långt som möjligt ska ha rätt att bestämma över sina egna kroppar utan att samhället lägger sig i, ungefär som lagen säger i Sverige idag.

15.  Välj ett av alternativen 

A) Jag tror att vi måste låta Guds vilja styra över våra liv.
B) Jag tror att vi människor själva måste ta ansvar för hur vi lever tillsammans. Vi ska utnyttja vårt förnuft och bör inte lita på att någon annan sköter saken, till exempel Gud.


Hittade detta inlägget HÄR,

där Du kan finna mer intressant läsning.

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards