esthonianangel

Direktlänk till inlägg 29 mars 2013

Glad Påsk!

Av Stevie - 29 mars 2013 00:00

Årets första "Stora" religiösa Högtid är här,

och mycket har ändrats under åren när det gäller högtider i Sverige.

När jag var barn var det stängt i affärerna under Påsken,

och den ända roliga dagen var Påskaftonen.

Då samlade man familjen liksom vid julen och hade det trevlig,

och mina föräldrar hade gömt godisfyllda Påskägg till oss barn.

Mamma's vännina Gertrud i Fortsheim i Tyskland,

brukade alltid skicka en stor låda med bl.a Stora Choklad Kaniner till Påsken,

och till julen fick vi  alltid stora Choklad tomtar i paketen.

Detta var för oss barn en stor händelse,

eftersom våra kamrater ej hade den fördelen att ha en Tysk tante Gertrud,

som skämde bort dem med paket till dessa högtider.

Å andra sidan var det bara mina föräldrar och syskon som var samlade,

aldrig kusiner eller andra släktingar de de alla bodde i Estland,

bortsett från en morbror som bor i Canada eller USA.

 

Liksom till Julen glömmer vi egentligen alltid orsaken  till högtiden,

och vi glömmer framför allt Jesu lidande och död på korset,

som är den egentliga orsaken till att vi fira Påsk!

Själv anser jag detta vara dravell,

då Påsken alltid infaller olika datumar,

medan julen alltid är den 24-26 December.

Min far dog den 22 August 1985,

min mor dog den 22 Januari 2006,

men Jesus dör olika datum varje år.

Själv kan jag inte få detta att gå ihopa nämligen!,

detta här med Jesu dödsdag menar jag.

Vad som är sant och falskt med de heliga skrifterna,

och alla dessa religiösa samfunden vill jag inte gå djupare in på.

För alla människor har sin egen fria vilja att tro,

sedan vad de tror på rör egentligen bara dem själva!

Men jag önskar alla en GLAD PÅSK!

Och själva så vill jag bara säga att...

 
 
Veiken

Veiken

29 mars 2013 19:18

Jag håller med dig. En dödsdag kan inte styras av månen och dess faser.....
Ändå önskar jag dig EN GLAD PÅSK! :)

http://www.veiken.se

Stevie

29 mars 2013 19:46

Önskar Dig & Din Prince det samma vännen!
Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stevie - 25 december 2013 00:00

    

Av Stevie - 24 december 2013 00:00


                     

Av Stevie - 23 december 2013 00:00

         

Av Stevie - 22 december 2013 00:00

                 

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards