esthonianangel

Alla inlägg den 5 juli 2011

Av Stevie - 5 juli 2011 03:30

Som jag talat om tidigare, så är jag en total katastrof i köket, och är nog den enda person som skulle kunna bränna vid vattnet när jag ska göra thé. Därför vill jag här lämna ett recept på en räkrätt jag brukade laga under 1998-talets senare del, och även en bit in på 2000 talet.
Du behöver följand ingredienser till mitt räkmums:
 
500 g skalade räkor (storlek 70-90)
1 fin färsk purjolök
1 gul paprika
1 röd paprika
3 dl matlagnings grädde
3 dl knorr köttbulljong
1 msk Cognac (vid önskemål men ej tvång)
smör eller matlagnings margarin (ej olja)
curry (styrka efter eget behag)
Jasmin ris(kokas efter anvisning med buljongtärning i vattnet)
Skölj och skiva porjolöken, rengör paprikorna och skär dom i mindre bitar. Lägg smör/margarin i pannan och stek parikorna till dom blir lite mjuka, innan Du lägger i porjolöken. Krydda grönsakerna med curry medan Du steker dom, och Du får en underbar doft i köket
Häll grädd och buljong i stekpanna och låt skjuda på svag värme, men det skall ej koka. Vänd räkorna snabbt i en stekpanna med smör, eller lägg dom i stekpannan med grönsakerna ca 1 minut före servering.
Lägg en bal med ris mitt på talriken, och grönsakerna med räkor runt om, servera och njut!
Cognac är inte en nödvändighet i rätten, men för smakens skull kan man slå i en matsked medan såsen med grönsakerna puttrar.
 
Om man väljer att steka räkorna snabbt, kan man göra en liten grop i risbalen och lägga räkor i den, och därefter slå såsen över. Om man är allergisk mot räkor kan man ta stekta kycklingfilé bitar i stället!
Smaklig Måltid!

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards