esthonianangel

Alla inlägg den 24 augusti 2011

Av Stevie - 24 augusti 2011 03:30

Fick ett SMS i mobilen här om kvällen vilket verkade konstigt.

I detta SMS står det då följande:


Hej.

För att du även i fortsättningen

ska kunna använda mobilen för att kunna betala saker

som kollektivtrafikresor, parkering  och köp i varuautomater

så måste du skicka ett SMS med ditt personnummer till 256

Hälsar Comviq


Då det ju finns lurendrejare över allt,

och man vet att man ej ska utlämna personuppgifter,

så jag ringde upp Comviq angående detta SMS,

och jo det var faktiskt skickat ifrån dom.

Flickan som svarade när jag ringde upp

sa att det var en ny lag som man hittat på.

Vad farao är detta för skoj egentligen,

för om jag köper kontantkort till min mobil,

då kan jag ju inte köpa/betala någonting,

om jag inte har pengar på mobilen.

Varför ska man då registrera den i sitt personnummer.

Det är väl därför jag valt kontantkort,

just för att slippa just detta!


Eftersom man ej kan betala bussbiljetter kontant längre i Skåne,

utan betala biljetten med sin mobil,

betyder detta då att jag blir isolerad att sitta hemma,

om jag ej vill registrera mitt kontantkort på mobilen.

En annan nackdel med att registrera Ditt Comviq kontantkort,

är att Du automatiskt kommer att finnas med på eniro.se

med både namn, mobilnummer och adress.

Det är jag inte ett jäkla dugg intresserad av att vara.


Så hur jäkla sjukt kan det bli egentligen i detta landet?

Sverige verkar vara  på väg att bli nya DRR och CCCP,

där "Storebror" håller reda på och registrerar vad Du än gör,

ekonomiskt vill säga eller om Du kastar papper på gatan.

Men kameror uppsatta på gator och torg där de behövs

sådana lagar införs inte p.g.a människors integritet.

Den vill jag ta och skita ett stort stycke i,

då det är bättre att folk kan känna sig trygga när de är ute på stan,

om de vet att minsta lilla filmas och registreras.

Kanske hade man i sådant fall med kameror på gator,

kunna förhindra t.ex avrättningen av den 20-åring

som blev skjuten 2-3 gånger i huvudet i Lördags,

vid en korvkiosk i Malmö.


Nej registrera saker där det verkligen behövs,

och inte sådant tramms som med Comviq kontantkort!

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards