esthonianangel

Direktlänk till inlägg 29 juli 2011

Till Minne...

Av Stevie - 29 juli 2011 03:30

Jag var Personlig Assisten till en man här i Malmö 2003, och måste säga att det var mitt roligaste jobb någonsin inom Äldrevården! Lilla Bus som jag kallade honom var en rolig snubbe på 64 år, född 1938!

Vi hade Lilla Bus som vårdtagare på kvällar och nätter inom våran Hemtjänst, men annars hade han Personliga Assistenter på dagarna. Många gånger tyckte man otroligt synd om honom, då hans så kallade assistenter kom och gick som dom ville. Jag minns ej längre hur många gånger han larmade om Söndagar, och hade varken fått mat eller sin medicin! Assistenten hade nämligen gått till kyrkan som alltid, då hon var troende Katolik. Men var man uppe på centrat vid samma tid som hon skulle vara i kyrkan, kunde man se henne fika eller shoppa med sina vänninor, så mycket Katolik var hon!

Lilla Bus hade ett hjärta av Guld om man bara lärde känna honom ordentligt, och var alltid glad, vänlig, rolig och ganska pratsam av sig då vi kom för att hjälpa honom! Hans lilla handikapp var att han hade Parkinsons sjukdom, och behövde få sin medicin var annan timme! Hans totala medicin intag per dag var 47 tabletter, vilket blir den nätta lilla summan av ca. 17155 tabletter om året.
Att han fick smeknamnet Lilla Bus av mig, berodde på att han hade mycket hyss för sig, som Emil i Lönneberga ungefär! Minns att jag hade frågat honom om han ville följa med mig på Jägersro Trav- och Galoppbana en Tisdagkväll, då en kompis ifrån Halmstad skulle komma ner med en häst och tävla. Du jobbar ju inte då svarade han, och jag menade på att han kunde följa med oavsett vilket, då jag tyckte han hade det gott av att komma ut lite, och jag skulle ju dit i alla fall. Jag jobbade Måndag samt Torsdag till Söndag varje vecka, och hemtjänsten hade honom Tisdag och Onsdag, men jag hade själv gjort mitt arbets schema och trivdes bra med det.
En Tisdag då jag kom hem till honom för att göra honom i ordning till att ta på Travbanan, satt han som alltid vid köksbordet. Framför sig hade han ett glas med gul saft och ett sugrör och sa, Hemtjänsten har blandat det till mig, men jag tycker det luktar konstigt. Bara på det han sa, så borde jag ha anat ugglor i mossen, men ikke. "Märkligt" tänkte jag, "Hur kan hemtjänsten blanda till gul saft, när vi bara har köpt hem röd saft"?! Så istället för att lukta på glaset, så tog jag en ordentlig slurk av innehållet. Lilla Bus tittade först helt chokerad på mig med stora ögon, innan han började skratta då jag reagerade på glasets innehåll. "Din Lilla jävel" slank det ur mig, och jag fick snabbt ett glas mjölk ur kylen. "Jag trodde ju inte att Du skulle dricka det" svarade han roat. Det blev ingen Travbana den Tisdagskvällen, då jag fick en smällande huvudvärk! Men vi gick upp en tur på centrat och shoppade istället!
Vi var ganska lika som personer, Lilla Bus och jag, då vi var mycket förtjusta i leksaker och Disney filmer bägge två. Men vi hade många andra likheter också, och kanske var det därför vi gick så bra ihopa. Visst, det sägs att man inte får bli vänner med vårdtagarna, men när man lever så tätt inpå varandra fem dagar i veckan, så blir man vänner ändå på något sätt, även om man inte får enligt hemvårds lagarna!
Lilla Bus dog på sjukhuset den 29 Juli 2003, nio dagar innan han skulle ha fyllt 65 år, i sviterna av hjärtinfarkter!
När han brukade vara lite skämtsam sa jag alltid till honom att inte vara nosig, eftersom han ej var Pensions myndig, och det fick han heller aldrig uppleva att bli.

Så när det gäller dessa Löneökningar och Pensionshöjningar till det Svenska folket i framtiden, måste vi inse att det inte blir bättre! Folket blir ju inte friskare, som politikerna tycks tro, bara för att man inför en massa rehabilitering. Ty hälsa har också med god ekonomi att göra, då mer pengar i plånboken även ökar livskvaliteten, och bidrar i mångt och mycket till ett sundare liv för människor.

 

PS! Ni undrar säkert vad det var i glaset eller?! Jo, det var vanligt hederligt YES diskmedel med citron doft!


 
 
roffe

roffe

29 juli 2011 10:09

Har du alldrig funderat på bli författare.du skriver så långa inlägg varje dag.Du skulle hinna med skriva flera böcker,om allt du gjort i LIVET.Ha en fin dag.kram

http://rolfsalomon.blogg.se

Stevie

29 juli 2011 10:36

Gammalt inlägg från metrobloggen p.g.a skrivtorka, men till minne av Lilla Bus som dog idag för åtta år sedan!

 
Veiken

Veiken

29 juli 2011 18:12

Hahaha! Du blev i alla fall ren inuti :) Kram på dig

http://veiken.wordpress.com

Stevie

29 juli 2011 18:37

Japp, det kan man säga att jag blev!
:)

 
Gilla

Gilla

29 juli 2011 22:03

Tänk om du hade druckit för mycket! Kunde det inte blivit så, att du hade blivit jättesjuk? Den drycken har jag aldrig provat.
Det var i alla fall en riktigt rörande historia du berättade.

Ha det allra bäst vännen.

Kram/Gilla

http://trebgilla.blogspot.com

Stevie

29 juli 2011 22:07

Tack!
Den är sann också!
:)
Önskar Dig det samma!

Kram
Stevie

 
Ama de casa

Ama de casa

30 juli 2011 15:47

Vilken fin och kärleksfull historia!

sv: Schlagerspelet fick jag i 50-årspresent. Jag har för mig att det var inköpt på Liljevalchs konsthall i Stockholm.

http://amacasa.wordpress.com

Stevie

30 juli 2011 23:23

Tack!
Jo jag saknar Bus ganska ofta!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stevie - 25 december 2013 00:00

    

Av Stevie - 24 december 2013 00:00


                     

Av Stevie - 23 december 2013 00:00

         

Av Stevie - 22 december 2013 00:00

                 

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards